Nalik drugim vrstama narodne poezije, tako i
posleničke narodne pesme (pesme o radu i uz rad) nastaju veoma rano.
Pretpostavlja se da je njihov ritam podržavao ritam rada, te da su iz njega
nastale. Međutim, vremenski tok je dosta oskrnavio ove pesme. Od njihove draži
su većinom ostali samo fragmenti. Posleničke pesme nam govore o zanatima, radu
na polju i u domaćinstvu, ali i o nekim tragovima ekonomije seoskog čoveka.
Zašto da ne – asocijacija na posleničku liriku su i ljubavne zgode, poput
takmičenja mladića i devojaka u radu i mudrosti. Posleničke narodne lirske
pesme u svoj opus uključuju i jedan poseban krug pesama: one ne prate proces
rada, već za svoju osnovu imaju siromaštvo i težak život radnika –
predstavljajući tako socijalnu kritiku. U njima iako nema radosti itekako
postoji tesan odnos čoveka i prirode.
(slika: Van Gog - Podnevni odmor)
Predenje i tkanje
Ovi prevashodno ženski poslovi su smatrani
svetima. Oni predstavljaju kućne veštine i kreativnost, a njihova simbolika je
stvaranje i rađanje u širem smislu.
To su poslovi koji se najčešće obavljaju u samoći
i izolaciji. Na njih upućuju sledeći stihovi:
Sjedi
moma na visoko,
Na
visoko, na široko,
Svilu
prede, gajtan prede,
S
gajtanom se razgovara,
Predenje i tkanje su poslovi koje su mlade
domaćice obavljale noću; nakon posvršavaju uz majku poslove oko domaćinstva:
Prele
su prelje s večera,
Spram
onog sjajnog Meseca,
Odlazak po vodu i čišćenje kuće
Obe radnje simbolišu očišćenje i u prenesenom
smislu. Čišćenje hramova, recimo, nekada je smatrano svetim činom. Interesantno,
jutarnje čišćenje noći predstavljalo je prevazilaženje ’’prljavih’’ ostataka
noći u kojoj borave zle sile. O ovome govore stihovi:
Lepo
ti je rano uraniti
Dvor
pomesti, vode doneti.
Najbolje sredstvo za čišćenje je, svakako, voda:
Da
zahvatim studene vodice,
Da
napojim sve redom bećare.
Branje lekovitog bilja
Branje lekovitog bilja je bio jutarnji posao i
uglavnom ženska preokupacija. Ovaj posao je bio rezervisan za izuzetno iskusne
žene – one su poznavale sva svojstva trava, a narodna medicina se shvatala kao
posredovanje narodne vidarke i ’’više sile’’. Ubiranje bilja je prolećna
aktivnost. U pesmama, žene koje beru bilje uspostavljaju odnos s lekovitim
travama:
Smilje
bere Smiljana devojka,
Smilje
bere, smilju progovara.
Košenje trave
Kosidba je letnja aktivnost rezervisana za
muškarce. Međutim, u posao oko sena bile su upletene i žene:
Mile
kosi, a ja plastim seno.
U ovim pesmama su sačuvani ostaci verovanja u
magiju i magijske radnje. Ovo je sačuvano u dijalogu između mladića i devojke:
’’Oj,
Ivane, ne kosi livade,
Ne
zavijaj rose u otkose,
Rosna
trava, boleće te glava.’’ –
’’Rosno
cveće, boleti me neće.’’
Čuvanje stoke
Ovo je zanimanje koje prethodi zemljoradnji.
Simbolizuje kretanje, slobodu i čovekovo jedinstvo s prirodom. Na ovo ukazuju
stihovi:
Ovčar
tera jelene
Preko
gore zelene.
Ovaj posao je usamljenički. Podjednako su ga
zastupali i muškarci i žene:
Vrati
ovce od gore đevojko,
Strašivo
je od gore ovcama,
Strašivo
je i tebe đevojko
Doćiće
ti iz gore Radojko.
(Pesma nagoveštava opasnost u obliku vukova, a
muškarac Radojko je možda hajduk. Nije poznato čiji se glas obraća devojci: on
može biti unutrašnji – upozoravajući na realnu opasnost, ali i u značenju
opštevažećih moralni načela; u ovom slučaju bi zrela devica-čobanica imala
zameriti sebi što žudi za muškom pažnjom.)
Oranje
Oranje je tipična muška aktivnost koja je
smatrana svetim činom. U pesmama je sačuvano sećanje na božansko poreklo
oranja:
Orač
ore ravno polje.
Volovi
mu dva jelena,
Dva
jelena, dva sokola,
Ralo
mu je čudno drvo,
Čudno
drvo javorovo.
Ost’n
mu je struk bosiljka,
Žegle
su mu stratorove,
Privoji
mu sitna mreža,
Ralnik
mu je sivi golub,
Seme
mu je sitan biser.
(Alat naveden u pesmi ne može pripadati običnom
čoveku. Uostalom, običnom čoveku bi se moglo obraćati i direktno, a ne
neposredno, kako čini narodni pevač.)
Žetva
Ciklus kruga semena završava se žetvom. U ovome
trenutku čovek napokon ubira plodove svoga rada. U ovome radosnom činu
učestvuju svi. U ovom ciklusu se rado peva o Suncu koje rado i sa divljenjem
posmatra devojke koje žanju:
Mobu
gleda sa istoka Sunce,
Pak
doziva Danicu zvijezdu:
’’Oj,
Danice, draga seko moja,
Da
gledamo bega Jovan – bega,
Ima
li što ljepše pogledati,
K’o
djevojke kako žetvu žanju,
Za
njim, vezu momci neženjeni’’.
Autor članka: M.L.
Аутор текста сам ја а М. И. ме је покрао!
ReplyDelete